Розкажи мені про себе
На світі можна жить без еталонів,
По-різному дивитися на світ:
Широкими очима, з-під долоні,
Крізь пальці, у кватирку,
З-за воріт.
Від цього світ не зменшиться нітрохи,
А все залежить від людських зіниць –
В широких відіб’ється вся епоха,
У звужених ~ збіговисько дрібниць
(Ліна Костенко)
Розкажи мені про себе
Мета. Ближче познайомитися з учнями класу, дізнатися про їхні інтереси, мрії; виховувати такі риси характеру як доброта, милосердя, дружба, товариськість.
Обладнання. Вислови, прислів’я, приказки.
(Скажи, хто твій друг, і я скажу, хто ти. Не той друг, що лащиться, а той, що печалиться. Дерево міцне корінням, а людина – друзями.)
Епіграф. Посієш вчинок – пожнеш звичку, посієш звичку – пожнеш характер, посієш характер – пожнеш долю.
Вступне слово вчителя.
Сьогодні у нас година знайомства «Розкажи мені про себе». Сама тема говорить про те, що ми більше розкажемо один одному про себе, свої захоплення, мрії, бажання. Бо разом живемо в одній класній сім’ї, але чи знаємо один одного? Нашу розмову-знайомство мені хочеться почати словами відомого поета Василя Симоненка:
Ти знаєш, що ти – людина? Більше тебе не буде
Ти знаєш про це чи ні? Завтра на цій землі,
Усмішка твоя – єдина. Інші ходитимуть люди –
Мука твоя – єдина. Добрі, ласкаві і злі.
Очі твої одні.
Сьогодні усе для тебе – Бо ти на землі – людина,
Озера, гаї, степи. І хочеш того чи ні –
І жити спішити треба, Усмішка твоя – єдина,
Кохати спішити треба – Мука твоя – єдина,
Гляди ж, не проспи. Очі твої – одні.
Кожна людина живе на землі тільки одне життя, а тому варто задуматись над тим, як його прожити. Адже «більше тебе не буде завтра на цій землі, інші ходитимуть люди – добрі, ласкаві і злі». А яка згадка залишиться про тебе, що корисного зробиш ти, щоб люди не забули тебе?
У кожного з нас від народження з’являються свої принципи: один любить спокій, буденність, простоту, скромність, інший – навпаки: неспокій, святковість, вишуканість. Одні ростуть і виховуються в сім’ях, де панує любов, злагода, людяність, достаток, а інші – в сім’ях, де можна почути сварки, образи, немає повного достатку. Але кожен з нас зі своїм народженням одержав право на життя і повинен думати зараз над кожним своїм кроком, вчинком. Перед кожним з нас повинна бути якась мета, мрія, яку хочеться здобути, досягти.
А зараз кожен розкаже про себе, про свої улюблені заняття, мрії, бажання.
(Лине тиха мелодія, і учні розказують про себе.)
Дуже важливо в житті мати товариша, подругу, з якими можна розділити свою радість і горе, поділитися найпотаємнішим. Справжній товариш ніколи не залишить в біді, з ним завжди приємно. Але пам’ятаймо прислів’я: «Друга шукай, а знайдеш – тримай». Ми не повинні зраджувати дружбу, робити неприємне тому, з ким дружиш.
Практична робота «Як поведешся в такій ситуації?»
Учні читають завдання і висловлюють свої думки.
1. Уяви, що ти з друзями знайшов загублений вчителем листок. На
ньому – розв’язання завдань завтрашньої контрольної роботи. Друзі
сказали тобі, якщо не скажеш вчителеві, то всім забезпечені хороші
оцінки з контрольної роботи. Як ти зробиш? Послухаєш друзів? Повідомиш вчителя про знахідку?
2. Перед фізкультурою двоє учнів вирішили: давайте-но підемо з
уроків. Якщо підуть усі – то нікому нічого не буде. Учні пішли, та
потім виявилося, що дехто залишився. І серед них якраз ті двоє. Тих,
що пішли з уроків, покарано. Як оцінюєте вчинок тих учнів, які організували втечу, а самі не втекли? А як – вчинок решти учнів, тобто тих,
що втекли?
3. Декілька днів Оксана не з’являлася до школи. Ніхто: ні вчителька, ні учні не знали, що з нею сталося. І ось Оксана в школі. В неї
дуже сумний вираз обличчя, в очах винуватість. На класних зборах
вчителька і учні посварили Оксану за погане відвідування школи, знизили поведінку. Ніхто з однокласників не захистив дівчину. Оксана,
вийшовши з класу, заплакала. Чи правильно поступили вчителька
і учні? Що зробили б ви, будучи її однокласником чи однокласницею?
4. Кожного дня Марійка приходила в школу в іншому одязі. Всі
дівчата тільки тихенько поглядали на неї, заздрили, а вона вихваляла
ся, що батько приїде з Німеччини і ще привезе. Однокласниці почували себе ніяково, тому що вся увага хлопців була звернута тільки на
Марійку. Вона перестала дружити з своїми однокласницями, бо вва жала їх несучасними. Як ви оцінюєте поведінку Марійки? Що зробили б ви, будучи її однокласником чи однокласницею? Чи правильно поступали хлопці?
4. Ви запропонували дружбу дівчині з сусіднього класу. Вона погодилась. Ви разом з нею ходите в школу, інколи готуєте уроки, слухаєте музику. Але одного разу ваш товариш сказав їй, що ви – нечесна людина, що, крім неї, у вас ще багато подруг. Дівчина, вислухавши це, не захотіла більше з вами спілкуватися, бачити вас. Хто винен у цьому? Як оцінюєте вчинок свого товариша? Чи продовжуватимете з ним дружити? Як плануєте помиритися з дівчиною?
5. Уяви таку ситуацію: у ваш клас поступила на навчання нова
учениця (прибула з іншої школи). Твої однокласники не прийняли її,
глузують з неї. Дівчата також не дуже охочі дружити з нею. А нова
учениця попала подобатись тобі. Як ти діятимеш в такій ситуації?
§ Підтримуватимеш однокласників і ніколи не заступатимешся за неї?
§ Почнеш дружити з цією дівчиною і не звертатимеш ні на кого уваги?
§ Просто будеш ждати і спостерігати, що буде далі?
§ Чи поступиш якось інакше?
1. В тебе незабаром день народження. Хочеш запросити своїх друзів.
Весь час займаєшся прибиранням. І ось святковий торт на столі, всі
друзі зібралися. Ти запросив до столу і своїх батьків та молодшу
сестричку. Та дехто з гостей був проти того, щоб батьки були присутні. Як поступиш в такій ситуації?
2. Як ти уявляєш собі шкільну дружбу міх хлопцем і дівчиною?
Чи віриш у те, що пізніше вона може перерости в любов?
9. Твій батько зловживає алкоголем. Твої шкільні друзі знають
про це і постійно глузують з тебе. Що робитимеш в такій ситуації?
10. Якось однокласник запросив тебе послухати музику. Ти пообі
цяв обов’язково прийти. І ось у тебе з’явився вільний час і ти згадав
про запрошення. Коли прийшов до нього, то побачив ще багатьох
хлопців. Вас швидко познайомили. А через деякий час тобі запропонували сигарети. Ти ніколи ще не курив. Як поступиш в даній ситуації?
Підсумок.
Як бачимо, в житті є багато різних ситуацій, в яких опиняється та чи інша людина. Тому треба бути, насамперед, розсудливим, розумним, не квапитись з рішеннями і висновками, вміти розрізнити, де справжня дружба, а де ні.
Наша розмова-знайомство підходить до кінця. Не знаю, чи були всі щирими, відвертими, чи почерпнули для себе щось корисне? Та хочу, щоб ви зрозуміли, що людина повинна жити прекрасним, повним надій і сподівань життям. Бо, як сказав славний Кобзар Т. Шевченко, «…не гнилою колодою по світу валятись… А жити, серцем жити і людей любити».
Де б ви не були, ким би не стали, у першу чергу повинні бути Людиною-християнином.